REKLAMATION
Gör en reklamationsansökan
Om den vara du har köpt inte fungerar som den ska eller har ett produktionsfel, kan du skicka in en reklamationsansökan. Följ stegen nedan för att påbörja din ansökan. När vi har mottagit en komplett reklamation skickar vi vidare ärendet till leverantören som tillverkat varan för vidare hantering.
Observera att din reklamationsansökan kan komma att avslås om produkten inte uppfyller kraven för reklamation eller om anmälan inte görs inom skälig tid. Läs mer i våra allmänna villkor.
Vad händer efter att du skickat in din reklamation?
Vårt Service Team kommer att handlägga ditt ärende och, om reklamationen godkänns, får du möjlighet att returnera varan.
Du får ett mejl med en följesedel och en retursedel. Placera följesedeln i paketet tillsammans med varan och fäst retursedeln med streckkoden utanpå paketet.
Lämna paketet hos ditt närmaste DHL-ombud, eller boka upphämtning via DHL:s hemsida om det är aktuellt för din retur.
När vi har mottagit din retur får du en bekräftelse på mejl, inklusive information om eventuell återbetalning. Handläggningen tar upp till 14 dagar.
Frågor och svar om reklamationer
Kan jag göra en reklamation i butik?
Har du köpt varan online behöver reklamationen göras via formuläret ovan och kan inte hanteras i våra butiker. För varor som är köpta direkt i butik, vänligen kontakta vårt Service Team för hjälp med din reklamation.
Kan alla varor reklameras?
Produkter tillverkade av naturmaterial, såsom sten, trä, läder eller metall, kan uppvisa naturliga variationer i utseende. Dessa variationer är en del av materialets karaktär och räknas inte som en defekt, vilket innebär att de inte utgör en giltig grund för reklamation. Observera att bilder som visas online endast är exempel på hur produkten kan se ut, och avvikelser från dessa bilder kan förekomma.
Varför blev min reklamation inte godkänd?
Om din reklamation inte godkänns kommer vårt Service Team att kontakta dig och förklara orsaken. Vanliga anledningar är att reklamationen inte har gjorts inom skälig tid efter att felet upptäckts eller att det som påtalats inte klassas som en defekt.
Hur lång tid tar reklamationen?
Tiden för hantering av en reklamation kan variera beroende på flera faktorer, såsom reklamationens omfattning och hur lång tid det tar för tillverkaren att granska ärendet. Generellt sett kan processen ta mellan 2 och 10 veckor.
Lösningen på reklamationen kan också skilja sig beroende på situationen. I vissa fall skickas en ersättningsprodukt ut, medan det i andra fall kan räcka med att byta ut en specifik del för att åtgärda problemet. Vi arbetar alltid för att hantera ditt ärende så snabbt och smidigt som möjligt och håller dig informerad under hela processen.
Om du har några frågor under reklamationsprocessen är du varmt välkommen att kontakta vårt Service Team.